zobrazit: vše | události | zápisník
Tak přece se probudilo! Už dlouho bylo slyšet jen o tom prvním Rusku – tom děsivém: Rusku absolutních vládců, kteří jako by byli tím oblíbenější, čím jsou krutější; Rusku, které se tak úspěšně „bránilo“, že se z knížectví kdysi velkého jako Morava rozmáchlo až do Střední Evropy a na druhé straně až k Oceánu; Rusku, schopném vydírat své sousedy stejně dobře raketami jako plynem; Rusku vražděných novinářů, poslušných soudců a jednohlasých médií; Rusku, kde stát je vším a jedinec ničím. Ideové prapory se mění, ale princip zůstává.
To druhé Rusko znovu vyšlo na náměstí. To méně viditelné, lepší Rusko. I jeho kořeny sahají hluboko do starobylosti: Až k závolžským mnichům, kteří v 16. století vzdorovali příliš těsnému spojení církve se státem. A dále ke staroobřadcům 17. století, k osvícenským publicistům 18. století, k děkabristům a narodnikům 19. století, k dělníkům stávkujícím pod vedením sociální demokracie, k disidentům brežněvovské éry a ano, zvláště k těm „sedmi statečným“, kteří se v srpnu 1968 postavili na Rudé náměstí s transparentem proti okupaci Československa. I tady se ideové prapory mění, ale princip zůstává: touha, aby moc měla nějaké hranice. Touha, aby jedinec byl něčím.
Toto druhé Rusko dostávalo znovu a znovu přes hubu, a přece se znovu a znovu probouzelo a povstávalo. Taková už jest jeho tradice. A dobrá česká tradice zase jest, že jestli doopravdy něco znamená ono heslo o česko-ruském přátelství - pak právě pocit spříznění s tímto druhým Ruskem a, je-li to aspoň trochu možné, podpora a pomoc. To je tradice Havlíčkova, Masarykova a Havlova.
Jenže tuhle tradici pokládá onen vicegubernátor, který minulý týden na Hradě pokorně čelem o zem bil před moskevským generálním gubernátorem, ba i Hrad mu pečlivě vyklidit nechal, jen aby snad náhodou nějaká demonstrace nějakých rozkolníků a samozvanců se tam neobjevila a gubernátorskou parádu nepokazila – za starou veteš.